Page 46 - Buku Pelan Strategik KWP 2016-2020
P. 46
46 c) Merakyatkan perkhidmatan awam - berkenaan
dengan kecekapan dan keberkesanan
STRATEGI 1 penyampaian perkhidmatan
MELAKSANAKAN TRANSFORMASI SUMBER MANUSIA DAN d) Merangkum dan sepunya - merujuk kepada jaringan
ORGANISASI kerja dan kolaborasi pelbagai dimensi; dan
Dalam mencorakkan masa hadapan, Kementerian e) Membudayakan nilai - memfokuskan kepada
memerlukan warga yang berfikiran dinamik serta pembudayaan patriotisme serta penerapan nilai-
berupaya menganjak paradigma ke arah lebih kreatif nilai murni dan integriti.
dan inovatif. Organisasi Kementerian pula perlu lebih
dinamik, mempunyai struktur yang optimum dan Di bawah strategi ini, program-program ditumpukan
terbuka dan kesemuanya perlu digabungkan dan kepada:
didukung oleh sistem penyampaian perkhidmatan
awam yang cepat, tepat, proaktif dan responsif. a) Mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan
dengan mengutamakan rakyat
Bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang
awam efektif, lima Teras Kerangka Transformasi b) Merasionalisasikan institusi sektor awam untuk
Perkhidmatan Awam dijadikan panduan dalam meningkatkan produktiviti dan prestasi; dan
menyediakan Pelan Strategik Sumber Manusia yang
akan menjadi asas kepada pelaksanaan transformasi c) Memperkukuh pengurusan bakat untuk
di Kementerian iaitu: perkhidmatan awam masa hadapan.
a) mendaya upaya bakat - memberi tumpuan kepada
meningkatkan keupayaan modal insan
b) Merekayasa organisasi – memberi penekanan
terhadap organisasi awam
PELAN TINDAKAN