Page 46 - Buku Pelan Strategik KWP 2016-2020
P. 46

46                                                     c)	 Merakyatkan perkhidmatan awam - berkenaan
                                                          dengan kecekapan dan keberkesanan
STRATEGI 1                                                penyampaian perkhidmatan

MELAKSANAKAN TRANSFORMASI SUMBER MANUSIA DAN           d)	 Merangkum dan sepunya - merujuk kepada jaringan
ORGANISASI                                                kerja dan kolaborasi pelbagai dimensi; dan

Dalam mencorakkan masa hadapan, Kementerian            e)	 Membudayakan nilai - memfokuskan kepada
memerlukan warga yang berfikiran dinamik serta            pembudayaan patriotisme serta penerapan nilai-
berupaya menganjak paradigma ke arah lebih kreatif        nilai murni dan integriti.
dan inovatif. Organisasi Kementerian pula perlu lebih
dinamik, mempunyai struktur yang optimum dan           Di bawah strategi ini, program-program ditumpukan
terbuka dan kesemuanya perlu digabungkan dan           kepada:
didukung oleh sistem penyampaian perkhidmatan
awam yang cepat, tepat, proaktif dan responsif.        a)	 Mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan
                                                          dengan mengutamakan rakyat
Bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang
awam efektif, lima Teras Kerangka Transformasi         b)	 Merasionalisasikan institusi sektor awam untuk
Perkhidmatan Awam dijadikan panduan dalam                 meningkatkan produktiviti dan prestasi; dan
menyediakan Pelan Strategik Sumber Manusia yang
akan menjadi asas kepada pelaksanaan transformasi      c)	 Memperkukuh pengurusan bakat untuk
di Kementerian iaitu:                                     perkhidmatan awam masa hadapan.

a)	 mendaya upaya bakat - memberi tumpuan kepada
   meningkatkan keupayaan modal insan

b)	 Merekayasa organisasi – memberi penekanan
   terhadap organisasi awam

PELAN TINDAKAN
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51